Jumaat, 30 Oktober 2009

KOMSAS DI SEKOLAH RENDAH - BILA LAGI?

Komponen sastera dalam mata pelajaran Bahasa Melayu di peringkat sekolah menengah telah lama berjalan. Sama ada pelakasanaannya berjaya atau sebaliknya dalam memupuk minat sastera ke dalam diri pelajar-pelajar di Malaysia merupakan suatu isu yang boleh diperdebatkan lagi. Walau bagaimanapun, kita seharusnya berterima kasih kepada Kementerian Pelajaran Malaysia kerana sedia melaksanakannya yang kini masuk pusingan kedua.
Namun begitu, suatu persoalan yang ingin saya lontarkan di sini ialah kewajaran komsas ini di "diturunkan" ke peringkat sekolah rendah pula. Dengan berbuat demikian, saya amat yakin bahawa usaha menyemai benih kesusasteraan ke dalam jiwa generasi muda khususnya kanak-kanak akan terlaksana dengan lebih pantas.
Sehubungan dengan hal ini, saya ingin menarik perhatian terhadap dua perkara. Pertama, pada pengamatan saya, di peringkat sekolah rendah, kanak-kanak amat mudah dan cepat terangsang untuk menikmati bahan-bahan berbentuk cerita. Lihatlah di sekeliling kita, buku cerita kanak-kanak begitu laris jualannya berbanding buku cerita bagi bacaan golongan remaja dan dewasa. Hal ini kerana dalam proses pertumbuhannya, kanak-kanak senantiasa dibayangi oleh perasaan ingin tahu. Dan karya-karya sastera khususnya yang mampu di fahami dan dihayati oleh mereka pada tahap ini seolah-olah dapat memenuhi keperluan naluri ingin tahu itu. Kedua, di sekeliling kita terdapat begitu banyak bahan bacaan yang dihasilkan oleh pengarang sastera kanak-kanak. Bahkan DBP sendiri mengambil inisiatif menubuhkan Purnama bagi memenuhi keperluan dan selera kanak-kanak di sekolah rendah.
Sebagai kesimpulannya, sudah tiba masanya pihak Kementerian Pelajaran Malaysia memikirkan kewajaran menerapkan KOMSAS di peringkat sekolah rendah. Kita selalu menaruh keyakinan bahawa sastera mampu memupuk nilai murni dalam kalangan insan. Nah, dalam hal ini tentu juga tepat sekali untuk kita menegaskan bahawa hasil-hasil kesusasteraan yang mampu dihayati oleh kanak-kanak juga dapat menerapkan nilai-nilai murni ke dalam diri mereka. Moga-moga dengan penerapan nilai -nilai murni menerusi karya sastera kanak-kanak itu para pengarang dapat "beribadah" dengan membantu membentuk generasi masa hadapan yang baik sahsiahnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan